Sitter bänkad igen... snart är det dax. Klockan är halv åtta... hos Eric

Ikväll blir det spännande.... Äta kolhydrater blir ju spännande, eller? ;)

 

Jag har ju inte ätit kolhydrater (förutom grönsaker o nötter) på nästan 4 år! Kännde mig ganska nervös.  Tänk er en fd alkoholist som skall (måste) smaka lite vin - inte lätt! Skall man ta lagomt mycket eller pyttelite??? Det var frågan som jag våndades med innan...

 

Ni får se ikväll hur det gick! ;)

Etiketter: lchf, halv åtta hos mig

Kommentera gärna inlägget:


  • Marielle 2011-03-03 23:26:18
    Förstår inte allt prat om att du skulle vara oartig. Du är den trevligaste, mest sprudlande och glada person jag sett i det här programmet. Du smakade av allt och det räcker. Jag förstår inte varför det är så svårt för en del människor att greppa att alla inte tål stärkelse/socker/kemiskt framställd skit. Kul för dem att de tål skiten, respektera att andra inte gör det. Så enkelt är det.
    You go, Monique!
  • Anette 2011-03-03 13:00:22
    Helt otroligt att folk kan reagera på att du inte åt (tillräckligt) av kolhydraterna. Mig veterligen har ingen reagerat så på folk som inte kött exempelvis. Jag vet att du redan har fått en massa beröm - men vilken underbar kvinna du verkar vara! Fylld av energi och värme - det är verkligen svårt att inte tycka om dig. Stå på dig - om vi får fler amnassadörer för LCHF av din kaliber finns det snart ingen som äter kolhydrater mer. You go girl!
  • Eller hur! Det är rätt roligt faktiskt att reaktionerna kan bli så starka! :)

    Tack, dina ord värmer! :)
  • Lojs 2011-03-03 12:16:33
    Jag tycker du har gjort ett kanonjobb, som står för hur du äter trots TV! Du är en bra förespråkare för oss andra som äter LCHF med ditt trevliga sätt och positiva attityd! Ju mer sånt här som syns i TV, desto mer accepterade blir vi andra som hoppar över potatisen när vi är bortbjudna. Hoppas du låter de negativa kommentarerna rinna av dig, vi är många som kommer få fördelar av att du visar dig i TV precis som du är!
  • Tack Lojs... Jag tar inte alls åt mig av negativa kommentarer, oftast brist på kunskap eller brist på empati. Däremot är det aldrig roligt när folk gör personliga angrepp, men det är bara att 'skaka på huvudet' och tycka synd om sådana människor!
  • Lina Sockerberoende! 2011-03-03 11:35:40
    Vilken fantastisk människa du är Monique, superkul att se dig i halv 8. Underbar meny, och vad roligt att storEric ansträngde sig extra för din skull. Och att du accepteras så bra av dom andra deltagarna, det här är ett stort steg för LCHF :)

    Men jag måste säga att jag blir riktigt upprörd av dom elaka kommentarerna, speciellt av Jesper som verkar ha noll förståelse för att det faktiskt finns något som heter beroende, och att man kan var beroende av socker.

    Att äta "lite av allt" funkar inte då. Äter man lite kolhydrater så vill man bara ha mer och mer och mer. Senast för någon dag sedan satt jag här och tröck i mig choklad tills jag höll på kräkas, för att 10 minuter senare återigen vara sugen. Att vara sockerberoende och ständigt gå med en rädsla för att falla tillbaka är inte roligt, men ingen kan förstå om dom inte själva varit där. Jag hoppas att ni som inte förstår att man kan vara sockerberoende börjar ta reda på ordentlig fakta och faktiskt inse sanningen.
  • Tack Lina! Jag hamnade verkligen med ett härligt ödmjukt gäng! :)

    Håller helt med dig!
    Tack för dina ord!
  • YeNa 2011-03-02 22:28:16
    Jag tycker du var helt underbar i båda programmen! Du är så glad jämt och ditt leende smittar av sig. Tror jag log genom hela programmet!

    Självkalrt ska du inte tvingas äta nåt du inte gillar. Du smakade på allt för att ge ett rättvis betyg och det är det programmet går ut på. Inte att sitta och äta upp all mat man får. Det har hänt tidigare att folk inte åt upp för dom inte tyckte om det och då var det visst ok.

    Samtidigt får man acceptera andras åsikter om att dom tycker att du kunde ätit lite mera. Man ska respektera andras åsikter, precis som man vill att ens egna åsikter accepteras. Det betyder dock inte att man måste hålla med, så det var bra att du tog bort onödigt elaka kommentarer, för sånt blir man bara ledsen av! Det ska vara kritik, inte mobbning.

    Överlag har du en underbar blogg!
  • Tack :) Konstuktiv kritik är lärande, personlig angrepp Not :)

    Kul att du gillar bloggen!
  • Anki 2011-03-02 12:31:27
    Självklart ska du vara med i programmet!! Jag som är LCHFare och är i samma situation och har valt bort kolhydrater njuter av att se en människa i tv som gör samma sak som jag. Dag efter dag. Traskar omkring i detta kolhydratsförgiftade samhälle, äter fett och protein och mår kungligt :) Du ger inspiration till mig!!
  • Tack Anki! Heja oss ;)
  • Ellen - ellastankar.blogg.se 2011-03-02 11:20:48
    Men aah vad trött jag blir pa alla negativa kommentarer du far! Nu har jag inte sett programmet, eftersom det inte gar att se fran Tyskland, men jag stör mig ända extremt pa dumma kommentarer! Vada, "löjligt att ställa upp i ett sadant program om man inte kan göra undantag i sin diet" ?...Suck!
  • Håller med dig givetvis! Bara att sucka ;)
  • Heléne 2011-03-02 09:33:26
    Jag såg bara programmet när du lagade mat Monique och åh, vad det såg gott ut! Folk kommer alltid vara negativa och komma med kommentarer. Du och många fler mår bra av lchf, varför då äta på ett sätt som gör att man inte mår bra? Heja dig!

    /från en annan som också mår bättre utan kolhydrater
  • Tackar... visst är det så! :) jag är inte rädd att stå på mig!
  • Åse 2011-03-02 08:54:06
    @Jesper. Nej, menyn var ju bestämd i förväg. MEN, det går att "laborera" med. Till exempel servera alternativ efterrätt (de andra rätterna fungerade ju ändå, om man inte äter av allt) såsom en skål med vispad grädde med bär till.
    I andra program i serien (jag har nog sett de flesta), så tar man hänsyn till vegeterianer och gör en alternativ rätt. Man serverar alkoholfritt till de som inte dricker alkohol.
    MEN Eric tog inte illa upp, och det verkade inte de andra deltagarna heller göra, av att Monique inte kunde äta av allt. Man tycker om henne ändå.
    Och det är väl detta som är kärnan i denna debatt här. Mat har med känslor att göra och du och en del till blir provocerade, av anledningar som bara ni känner till.
    Det är väl jättekul att så många OLIKA människor får vara med i ett sådant här program. Hoppas att fler OLIKA får vara med. Kanske inte äter fläskkött? Inte tål ägg? Osv osv.
  • TACK Åse :)
    Mycket känslor kopplad till mat - det ser vi här, tydligt! Och mycket till samvete! Många ställs nu med frågan 'har jag gjort fel?'... :)
    Tack för din fina kommentar!
  • Karola 2011-03-02 08:11:32
    Bravo Monique, att just du vill och vågar vara ett ansikte utåt för de som kämpar för människors rätt att välja sin kost. Bravo för att du delar med dig av dina motgångar och framförallt inspirerar med dina framgångar. Det finns alltid besserwissers, som vill tala om för dig, mig och många andra hur vi ska leva och göra "kloka" val i livet. Skulle dessa människor få nöjet att, bestämma fick man gå genom livet med en sko på handen, mössan runt rumpan och vete huskan om jag hade mat i magen. Bästa sättet att göra dessa missnöjda människor till viljes är att artigt lyssna på kritiken ochta till sig det man upplerver som possetivt. Sedan låter man det andra rinna av. Då har man visat sig mänsklig och som en god lyssnare. Forsätt på samma inspirerande väg, du kommer i allafall att få uppmärksamhet.
  • Tack - LCHF blir iaf större, flera får höra 'namnet' och även om många inte håller med eller tytcker om så får dom flesta ändå en 'bild' på VAD det är. Sedan tar det lite tid, men det är ju sååå i ropet. En tidsfråga bara....
  • Lotta 2011-03-02 06:16:28
    Förstår dig till fullo att du inte kan "slarva" med kolhydrater. MEN förstår inte alls varför du ska vara med i ett sånt här program. Med respekt för de andra som lägger ned mycket tid och omsorg på sin matlagning, och så handlar det om att man får se dig peta i maten. Nej, bakläxa för programcasting-gänget som tog med en LCHF-are utan att ha det som tema. Men Monique, du platsar jättebra i tv och lär absolut synas i rutan i RÄTT sammanhang framöver!
  • Tack... Jag tycker det är ok, så länge man (jag) inte är aggressiv mot kolhydrater om du förstår mig. Mina medspelare tycker jag visar full förståelse och respekt för mina behov. Det skapade inga problem under vår tv-vecka. Inte än iaf :)

    Hade självklart hoppats på att det hade varit en renodlad LCHF vecka, men det är inget vi får reda på förrän samma kväll (vad övriga bjuder på)... Bara att göra det bästa av situationen.
    :)
  • Cissi 2011-03-02 05:35:28
    I tidigare program har deltagarna petat bort musslor och andra produkter som de inte tycker om. Även hemma hos Monique sparade en deltagare det rödaste köttet. Detta pga att att de inte "tycker om" dessa livsmedel.
    För en människa som hela livet har haft ett sug efter socker och snabba kolhydrater och blivit av med detta genom att äta ren mat utan tillsatser (och dessuom förlorat massa kilon) så är det inte värt att chansa på att suget kommer tillbaka. Jag ser inte problemet med det? Läs om vilken beroendeproblematik som helst.
    Det är inte ohövligt mot värden när denne vet varför man väljer bort vissa livsmedel. Jag tycker du är duktig Monique som visar att du står fast vid ditt. Önskar att jag kunde vara lika strikt som du. Men över 40 kg är borta i alla fall. Och det är inte med kolhydratrik kost som de försvann. Har sagt det förut och säger det igen. Du är en inspiration för mig och många andra. Kram på dig! (kommer att kolla ikväll också)
  • Tack! Heja dig med! Bra kommentar Cissi!
    Kram tillbaka...
  • KarlstadPôjk 2011-03-01 23:29:50
    Jag har bara skummat igenom de tidigare kommentarerna och tycker också att det blev fel i "Halv 8 hos mig". Det går inte att komma ifrån att det måste kännas jobbigt för de andra deltagarna om någon går in med inställningen att bara "peta" i maten de lagat. Jag hade jättegärna sett mer av dig i precis VILKET matlagningsprogram som helst, med LCHF-tema eller ej, men inte i "Halv 8 hos mig" där man ska bjuda varandra på mat och betygsätta. Du gör dig bra i TV, skulle absolut inte förvåna mig om du får möjligheten att hoppas in i något annat TV-matlagningsprogram :)

    Sedan förstår jag mycket väl att det blir väldigt vinklat, och skapar reaktioner, när de klipper ned och regisserat programmet som de gör.

    Hur som helst så har jag fått upp ögonen mer för LCHF nu och ska själv testa på det med start om några veckor. Största problemet blir nog att ställa om sina frukost-vanor där man alltid ätit mackor och tagit ett glas juice...

    Så absolut inget negativt vare sig om dig eller LCHF, tvärtom, just bara den här "Halv 8 hos mig"-grejen som jag (och tydligen många andra) stört mig på.
  • Konstruktiv kritik - det är bra! Tack och det uppskattas.
    Jag förstår dig.
    Min förhoppning var ändå att ALLA skulle göra LCHF mat, men det är inget man (jag) får reda på alls. Vi vet inte vad övriga gör för mat tills samma kväll!!! Så det var nog TV som ville ha så här. Men jag tycker mina medspelare tar det otroligt bra och visar full respekt och förståelse för mig. Härligt.
  • Henke 2011-03-01 22:14:51
    Exakt VAD är det som är svårt att förstå med att Monique inte vill äta kolhydrater? Det är väl enbart hennes val, ett val som har gjort henne till en oerhört fräsch och fin kvinna, med härlig energi och glädje!

    Innan ni bemödar er att klanka ner på detta så vänligen läs på, begrunda, reflektera och analysera. Tänk efter, lita inte blint på kostråd som är urvattnade och helt utan vetenskaplig uppbackning. Monique har precis lika stor rätt att delta i detta program som vem som helst. Dessutom kommer hon förhoppningsvis även inspirera andra att testa denna kost, och må bra av den.

    // Från en som ätit massor av kolhydrater i 30 år (utan viktproblem), ansett sig må så bra man kan må, men efter att jag förstått sambanden har lagt om kosten nu mår galet mycket bättre, på många plan. Lugn i magen, lugn i själen, och en bättre medmänniska, kollega och kompis med massor av energi att dela med mig av till min omgivning.
  • Tack... :) *se ovan*...
  • Jesper 2011-03-01 21:59:50
    Och luta jämföra dig med en alkoholist. Det är pinsamt och ett hån mot folk som kämpar med ett alkoholmissbruk.
  • Då vet du inte så mycket om sockerberoende! Synd. Har inget med pinsamt att göra.
  • jesper 2011-03-01 21:58:57
    @Victoria

    Det säger väl ganska mycket om hur sjukt och onaturligt det är att helt välja bort kolhydrater ur sin kost? Givetvis törstar kroppen efter kolhydrater - eftersom den behöver kolhydrater.

    Ät lagom av allt och motionera, så håller man vikten på sikt. Inte genom att välja bort näringsämnen.
  • Jesper - visa mig i vilken vetenskaplig text/forskning där det står att kolhydrater är essentiella?
    Exakt vilka näringsämnen har du i dina kolhydrater?
  • Birgitta 2011-03-01 21:41:06
    Modigt att smaka, skrev någon. Vilken sorts mod behövs det för att "våga" smaka på vanlig mat? Nej, du Monique skulle inte ha varit med i Halv 8, det måste finnas andra ställen där du kan få synas.
  • Lisa 2011-03-01 21:30:49
    Tycker det är lite lustigt att folk reagerar så starkt och orkar lägga så mycket energi på vad Andra äter/inte äter. Monique, du är en sann inspirationskälla och jag hoppas inte du tar åt dig av de onödiga kommentarerna. Superhärlig är du också och du sprider glädje i programmet :)

    Kram på dig.
  • Tack, jag tar inte åt mig. Jag är van att folk reagerar, dock färre och färre numer eftersom flera inser och läser modern forskning. Jag är trygg i mitt. :)
    Tack för dina ord!
  • Karin 2011-03-01 21:30:09
    Oj vilka starka känslor ( och mycket okunskap) det var här då. :-) Vilken härlig attityd du hade till maten, positiv och uppmuntrande. Modigt att smaka, jag var faktiskt riktigt spänd på hur du skulle göra.
  • *ler* - jag förstod att det skulle bli reaktioner efter ikväll. Det 'positiva' med det är att flera har nu hört talas om LCHF - all reklam är bra, såsmåningom ;)

    Modern forskning visar ju att det är kolhydraterna som måste bort och att vi behöver fettet. Snart inser ännu flera.

    Men under tiden så mår ju vi otroligt bra iaf! ;)
  • Viktoria 2011-03-01 21:28:04
    En liten jämförelse för er som inte förstår detta med att vara mycket känslig för kolhydrater.Om en nykter alkoholist deltar i programmet "halv åtta hos mig" och det serveras fördrink och kanske vin till maten...måste man dricka det då??Eller spelar det ingen roll om man dricker vin i tre dagar...??Är man överkänslig för kolhydrater skapar de ett sug efter mer och mer när man äter dem och det kan bli oerhört svårt att ta sig ur sockerberoendet igen.När vegetarianer deltagit i programmet har de ju fått vegetariska alternativ,vad är skillnaden??Monique,du gör som vanligt ett fantastiskt jobb..och det vet du :o)
  • Tack Viktoria, självklart är det så! Ingen idé att ens försöka förklara. Folk som är så anti läser inte och iaf kan inte ta till sig.

    Tack, jepp jag vet, (syftar på sista meningen i ditt inlägg) och du med ;)))

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln