Vilken debatt det blev...

Efter artikeln igår med kostdoktorn, Andreas Eenfeldt i NWT så blev det (givetvis) en stor debatt i tidningen idag.

Folkhälsostrateg, Landstinget

SVAR från Eva Åkesdotter Goedicke, folkhälsostrateg på Landstinget, Värmland.  Eva säger bla att barn och unga skall inte äta LCHF även om många andra mår bra av det.  Barn o unga behöver kolhydrater bland annat för uppbyggnaden av hjärncellerna (?)! What???  Var någonstand står det att kolhydrater är essensiella? No where!

Hon säger även att hon tror på tallriksmodellen även om det låter tråkigt. Ja jaja...

Viktväktarna

"Tillåt allt, men håll koll på mängden och tillfälle"...

SVAR från Viktväkterna: Där tror man inte på förbud, och att man skall äta allsidig kost för att få i sig alla näringsämnen... Jag har aldrig läst, hört eller upplevt att någon som äter LCHF har näringsbrist? Vanlig bieffekt? Nej!  Men varför tror så många detta? Näring i kolhydrater? Knappast! Visst finns det i grönsaker men de flesta inom LCHF äter ju grönsaker, och de som kör 'nollning' har inte heller näringsbirst.

 

Tillåt allt - hmmm, men för oss som är sockerkänsliga, vi som INTE kan bara ta en, eller 3 eller 10 utan äter tills det är tomt eller slut!? DET GÅR INTE att tillåta allt! Som en alkoholist - 'ta bara ett glas vin då, eller om du tar lätt öl'. Det fungerar inte så!

 

Behöver inga mera kommentarer till denna artikel!

 

Mina tankar om v.v. är att man inte hjälper folk att bli av med tex sötsug, utan ersätter dåliga sockervanor till andra (egna light produkter) dåliga 'socker' vanor! Är det att hjälpa? Eller att tjäna pengar på folks svagheter???

Friskvården

SVAR: från en dietist på Friskvården i Värmland ser nackdelar och fördelar med LCHF.

Här dyker orden 'näringsämnen, fullkorn, mättande kolhydrater, strikta dieter och förbud' upp... I måttliga mängder. Just det! För mig, som sockerkänslig - finns inte måttliga mängder förrän jag är övermätt och därmed snabbt tjock igen.
Men ändå liiiite åt GI hållet ändå...

Klart vi skall förändra världen! :) Bara början än...

Vad säger ni? Hört det innan eller? :) Och ändå vet vi 'bättre' :)

Etiketter: ifrågasätt!!!

Kommentera gärna inlägget:


  • Ann 2011-01-14 20:54:17
    Jag började med LCHF i juli förra året efter att jag läst ett stort reportage om dig i en tidning. Vilken inspiration DU är!! Läster din blogg nästan varje dag,om inte så går jag tillbaka för att se om jag missat något :-)
    Du delar med dig av all DIN kunskap och det DU har lärt DIG på DIN väg....från recept, träning, kost, glädje och ja t.o.m. släpper du in oss alla, kända som okända in i ditt hem och delar med dig av det, så mycket av din tid du ger oss andra. JAG tycker du är helt fantastisk!!!! Fortsätt vara den DU är....och vill vara :-) Nu blev det många utropstecken,men jag brukar oxå skriva så inte för att jag skriker utan mer av glädje!!!!:-)
    STOR KRAM TILL DIG!!!! :-)
  • Hea 2011-01-14 19:27:34
    Jag läser din blogg emellanåt, är ingen LCHF:are överhuvudtaget men jag tycker det är intressant det du skriver om att kroppen behöver äkta och riktigt fett istället för konstgjort och fabrikat osv. Sen jag började läsa din blogg har jag börjat med att äta bra fetter (riktigt smör, kokosfett, avocado, ost) och även andra saker.

    Som andra kommentatörer har skrivit nedan: Alla får göra som dom vill med sin livsstil, men det är bra att DU finns och kan inspirera och hjälpa sockerkänsliga/matmissbrukare m.m till ett nytt liv.
  • Anna 2011-01-14 07:31:50
    Jag förstår inte över huvudtaget kritiken du har fått!!!
    Om man tycker att du är fanatisk är det ju faktiskt bara så att sluta att läsa bloggen utan att behöva meddela dig om det!
    De flesta läser väl de bloggar de är intresserade av, annars kan det ju vara...
    Fortsätt du som du gör; det är ju det som är charmen. Att få följa ditt liv i med och motgång från "your point of perspective".
    Och ditt liv innehåller ju i allra högsta grad LCHF, Zumba mm.
    Så - som sagt var!!! Är du inte en intresserad läsare - läs en annan blogg!!!
  • Eva-Lena 2011-01-13 23:25:42
    Känner igen det där med sockermissbruket/-beroendet. Innan jul gick jag på LCHF och skulle bara äta lite godis och onyttigheter under julen - man måste ju få unna sig. Men se hur det gick. Var och varannan dag kommer jag hem med flera sorters godis. En stor chokladkaka åker ner på mindre än fem minuter. Och fy så man känner sig sen. Efter nån timme är man sugen igen och då kan det bli ett gäng kakor, länsa frysen på allt sött som finns o s v. Det är faktiskt så att vissa av oss KAN inte unna oss ibland. Det får konsekvenser. Nu tar jag tag i LCHF igen med öppna ögon och inser att JAG kan inte "fuska lite ibland".
  • Dessi 2011-01-13 21:44:37
    Förstår inte riktigt kritiken som du fått här.. Jag läser ganska många LCHF-bloggar och en del av dem har en ganska tuff framtoning. Men det gillar jag! Din blogg är en av mina favoritbloggar.
  • Veronica 2011-01-13 13:18:47
    Intressant diskussion nedan och jag vill kommentera igen för man ska inte göra "känslomässiga" inlägg som jag kanske också gjorde:-)

    Jag försöker också vara nyanserad. Tror inte LCHF vinner på "fanatism" och "sekt-tänk". Det som egentligen stör mig är att när man säjer "ät allt men lite" verkligen säjer åt alla som har svårt att hantera det att de har dålig karaktär och misslyckas med något som de "borde" klara av... Som LÅTER så otroligt enkelt...
    Sin nivå av kolhydrater man kan hantera och må bra av är individuell. Tror personligen att ingen blir frisk av tallriksmodellen men man får hitta sitt läge. Som för Monique är "extremt" pga sockerberoendeproblematik, långt ifrån alla har den problematiken som äter LCHF och de kan vara mycket mindre "extrema"!
    Men om man tänker sig in i det så ÄR det verkligen som om en alkoholist skulle få höra "drick lite ibland" eller "drick det fina vinet", och sen falla dig gång på gång på gång...
    Strikt LCHF tror jag egentligen är optimalt endast för ett fåtal, och det viktiga är, som Kajsa säjer, att människor förstår vad som är mat och vad som är kemiprodukter och vad som faktiskt kan hända i kroppen om man äter "lite av allt" för ofta, och kanske inte "lite"... Att det faktiskt finns mycket ny kunskap nu.
  • :) Heja Veronica, *ler* du är go du! Tack!
  • Kajsa S 2011-01-13 10:48:14
    Jag håller med om att man får visa respekt för olika val. Vi som väljer att äta LCHF måste respektera andra som kan äta enligt tallriksmodellen eller Viktväktarna.

    Det som gör det så svårt ibland är att 'vi som vet' hur besvärligt det har varit med tallriksmodellen och VV blir gärna lite övernitiska.

    Man behöver inte alls tro att smör är bättre än margarin, jag bryr mig inte om andras val. Men när det kommer till mitt val och vad min familj ska äta, då gäller LCHF över hela linjen. Potatis och rotfrukter, ibland pasta, till maken och dottern, men annars helfeta produkter etc.

    Det är tråkigt att vissa inom LCHF blir irriterade, men jag tror att det handlar om att man så gärna vill förklara varför smör faktiskt är bättre.

    Fanatisk eller inte? Ilska mot 'icke-LCHF'are'? Ja, jag ser det också men jag hoppas ändå att den naturliga, rena maten ska vinna till slut och att alla faktiskt inser detta.
  • Bra inlägg. :)
  • Anna 2011-01-13 09:20:37
    Alla är saliga sin tro.
    Full respekt för olika dieter/livsstilar som folk väljer och mår bra av. Men vadan denna onormala ilska mot hela omvärlden som inte trivs med LCHF?
    Alla som äter enligt LCHF har dessutom inte varit fd "matmissbrukare" med psykiska problem (som det oftast bottnar i) utan har bara en sund livssyn och vill ta tillvara kroppens möjligheter.
  • Måste bara fråga vilken ilska du syftar på innan jag gör en 'feltolkning' :)

    Det är det som är så bra LCHF oxå, att alla har inte varit matmissbrukare, eller överviktiga - utan vill bara ha en hälsosam kropp. Men JAG har varit matmissbrukare och sockerberoende. Jag har många vänner som äter LCHF utan att ha haft verken övervikt eller matmissbruk - de mår oxå prima, men de behöver inte alls vara så strikta som tex jag, eftersom jag triggas lätt av 'fel' mat.

    Vi är olika.
  • Katarina 2011-01-13 09:06:34
    Håller med föregående. Äter själv enligt LCHF (eller GI) och mår mycket bättre än tidigare. Tränar & tävlar mycket och känner att jag har en sund livsinställning. MEN börjar nu tyvärr känna att det är en fanatism inom LCHF, och särskilt på denna blogg. Synd! Så nu går jag vidare till andra bloggar med sund inställning till livet.
  • Synd, men det kanske upplevs så när du/den som läser själv är rätt kunnig och van LCHF, du får tänka att mitt mål med bloggen är att hjälpa, insirera och tipsa andra som är kanske nya till LCHF..


    Lite tråkigt att höra att jag uppfattas som någon som inte har en sund inställning till livet. Jag är väl van att höra precis tvärtom :)

    Men jag skall tänka på det framöver för självklart vill jag inte uppfattas så.
  • Melinda 2011-01-13 07:41:32
    Hej

    Jag kan inte uttala mig ang LCHF än - har precis börjat med den, så vi får väl se. Men jag tänkte ge lite konstruktiv kritik...det är väl en sak att tro på vad man gör, det är som det ska vara..men en annan sak att vara fanatisk o det verkar Du, Monique vara. Ett tag sedan har Du skrivit om ett restaurangbesök när Du inte har fått smör utan bara margarin..o då höll Du värsta föreläsningen där ang hur dåligt är det att äta margarin osv osv (iaf så man fattar när man läser din blogg). Varför tror Du att ALLA är intresserade? Jag menar det är en sak att det var dålig service där, visst, klaga, det gör Du helt rätt i men jag kan förstå om servitören blev förbannad o ville inte lyssna på vad Du hade säga om näringsvärden smör vs margarin...det var bara ett exempel men det finns många fler.
    En annan sak jag undrar över, varför alla dessa utropstecken (!!!)? Så jobbigt, det är som att Du skriker hela tiden, 99,9 % av dina meningar avslutas så.
    Jag vet - detta är din blogg o jag får gärna sluta läsa om inte jag gillar vad/hur Du skriver..men är det verkligen vad Du vill? Inte jag..
    Ha en bra dag!
    //Melinda
  • Hej, jag har funderat om jag skulle svara på ditt inlägg överhuvudtaget. Tänkte låta bli men nu sitter jag här ändå :)

    Ang. restaurangbesöket: "...värsta föreläsningen" I don't think so. Tolkningsfråga.
    Jag tror INTE att ALLA är intresserade, jag pratar ALDRIG om LCHF med folk som inte är intresserade. Jag prediker heller inte kan jag säga.

    Mina '!!!' är inte = skrik. Tolkningsfråga.
    Inte min mening att det skall tolkas som skrik. Jag skriker så gott som aldrig. Men skall absolut tänka på det.

    Kritik är helt ok, men personligt angrepp - så upplever jag lite av ditt inlägg tyvärr. Du skulle kunna säga:
    "Har du tänkt på Monique att du använder många utropstecken? Jag tolkar det som om du skriker, är det så du menar?"
    Då hade jag svarat: Oj, det har jag inte haft en fundering över - något jag skall försöka tänka på framöver, jag vill inte att mina inlägg skall tolkas som skrik, Tack för påpekandet.

    Vill du läsa bloggen så är du välkommen till det så klart, är mitt sätt att skriva jobbigt för dig, ja då är det som du säger, bara att låta bli.

    Men fundera gärna på din formulering om du vill fortsätta kritisera, för kritik kan jag ta, så länge det ges på rätt sätt.




  • eva 2011-01-12 23:43:31
    Jag håller med en annan som skrev. Det är ju tack vare att en del blir fanatiska och inte accepterar något annat än LCHF folk blir irriterade. Jag har själv ätit LCHF 1 år och aldrig mått bättre. Piggare mindre deppig mer energi gladare bättre ork bättre hy. Kan tillägga att jag är sockernarkoman! Kunde tidigare leva på godis pasta o smörgås innan o jag känner mig fri nu. Går aldrig mer tillbaka till kolhydratkost. Nu äter jag regelbundet är alltid mätt och äter mer grönsaker än jag gjort i hela mitt liv förut. Jag pratar gott om lchf till alla jag känner men jag säger inte att det är bäst. Bäst för mig är det ju. Men alla kanske inte gillar det. LÅT VAR OCH EN BESTÄMMA VAD DOM VILL TRO PÅ. Vissa lchf anhängare blir ju arga när folk inte tycker som dom. Börjar ju likna fanatisk religionstro hos vissa. Jag fördömer inga andra. Även om jag tror på och aldrig vill sluta äta enligt lchf så vet vi ju inget om framtiden. mvh
  • Absolut - alla gillar inte LCHF! :) Det är ingen ide att diskutera ämnet med folk som är anti, eller med ointresserade, anser jag.
    Bättre att använda pratet och energin på dem som uppskattar det och vill lära sig mera :) - ofta blir det mycket trevligt snack då.

    Men det är inte ovanligt att man blir 'påhoppad' som LCHF:are heller... Inte bara LCHF:are som prediker och hoppar på folk.

    Nej, det är verkligen ingen idé att försöka övertala en o-övertalig :)






  • Anonym 2011-01-12 22:31:01
    Jag kastar mig in i diskussionen men som anonym p.g.a. att jag kommer prata om familjemedlemmar här..

    Desto mer man läser om kost, hälsa träning och kroppens behov desto mer reagerar man på den ibland fullständiga okunskap (?) som råder.
    Min sambo har en som som har diabetes typ1, han har de senaste två åren legat väldigt högt när man tittat på hans snittvärden, dom kollar det var tredje månad ungefär. Jag frågar min sambo varje gång hur han låg den här gången och svaret blir alltid -lite högre än gången därpå. Jag frågar också varje gång om dom fick några bra råd hur dom ska komma tillrätta med hans värden, då blir svaret -nej, vi vet ju redan hur man ska göra. Fick du några kostråd då? -nej, han äter redan bra. Man måste ju ge barnen sånt dom vill äta annars kan dom hamna lågt. Suck säger jag då!
    Senaste gången i december låg han så högt att läkaren sa att om värdena inte blir bättre måste han nog läggas in varav jag frågar om dom fick några kostråd den HÄR gången. Svaret blir som vanligt nej. Läkaren hade i och för sig sagt att pizza är inte så tokigt, för att den innehåller mycket fett som då bromsar utförseln av socker.... sen var diskussionen om kost klar!
    det enda dom verkar ha fått lära sig är att har man diabetes så måste man dricka lightprodukter. Det gör han.. varje dag.. 1,5 liter cola zero om dagen... Det är svårt att inte bli förbannad på framförallt läkarvården, vad är det för tomtar? Och vad får dom för utblidning? Nog om det, eller vill bara tillägga att råden han få är att höka insulinet, han tar gigantiska doser flera gånger per dag:-(

    Själv utbildade jag mig till VVkonsulent men lämnade det ganska omgående trots att det kostade mig tiotusen att hoppa av i straffavgift. Det var en betald utbildning och man fick böta om man hoppade av inom sex månader. Jag hoppade av efter två pass..:-) Att stå och tipsa folk om hur dom ska tjäna points på att hålla igen och motionera hela veckorna för att kunna trycka i sig dynga på helgerna var inget för mig.

    Gud, man skulle ju kunna skriva hur mycket som helst! Några vinklingar blev det här i varje fall:-)
  • Heja dig! :) Lycka till med bonussonen - bra han har dig nära till hands. Hur gammal är han? Läsk är en enorm bov i dagens samhälle, både den vandliga och light versionen.
  • MiniZillen 2011-01-12 21:04:02
    Varför måste vi prompt stångas blodiga om att LCHF är "bäst"? Det känns så mycket sekt-varning på vissa LCHF:are. Själv mår jag superbra av LCHF, men jag tvingar inte på någon annan detta. Jag pratar gärna om fördelarna, om någon frågar! Jag tror inte LCHF är för alla...jag anser att jag följer kostråden, men går inte ner i vikt..jag mår bra och det är värt mycket! Men sluta bli så irriterade på andra som har andra uppfattningar! Varför kan vi inte bara köra vårat? Svara när vi blir tillfrågade! Om någon mår bättre av att äta medelhavskost, låt dom göra det då! Om en annan mår bättre av att äta mycket kolhydrater, låt den göra det då! Men jag mår bra av LCHF, och jag tänker fortsätta med det! Men usch va trött jag blir på att många vill skapa konflikter eller vilda argsinta diskussioner! Så mycket roligare och bättre och givande om vi bara kan va sams och dela våra erfarenheter. Kanske blir vi också lite klokare? ;)

    Å ang att tjäna pengar på folks svagheter...är det inte alltid så när man riktar sig till oss tjockisar? Ex bantningskurer, bantningspiller, diverse olika hemsidor som kräver medlemskap, klubbar, gym, reklam för diverse olika produkter. Det beror ju på hur hårt man ska dra det...? men visst är det så att även kostrådgivare tjänar pengar? gyminstruktörer och pt? allt spelar ju på våra egna tankar om våra kroppar! VV är enligt min mening en stor bluff! Snacka om att ändra matvanor och sedan säljer de godis och chips och annat skit i deras egna märke bara för å tjäna extra mer pengar...nä USCH!
  • Jag tror att många gånger så blir många så glada av att ha hittat en lösning (LCHF) som dessutom fungerar bra - man vill sprida vidare, i all iver antagligen det kan förklara varför det blir debatter och diskussioner :)

    Diskussioner kan det bli ganska lätt när en person har ätit på ett sätt, lärt sig hela livet om vad som är bra, sedan kommer någon och 'säger' att det är 'fel' även om man bara vill informera och hjälpa. Personen kan lätt känna 'har jag gjort 'fel' hela livet' känsla, har jag misslyckat, haft fel i alla år, näää...

    Men diskussioner lär det nog bli framöver, bara den saken att barn skall äta margariner o lättmjölk eftersom de som serverar/ansvariga tror sig veta att det är bra, och vi(lchf) tror oss veta att det är dåligt = diskussion... tex

    Tid är pengar, så gym, PT, kurser etc tycker jag är ganska självklart att det kostar pengar för det är ändå 'någon' som skall göra jobben och den skall oxå överleva, samma med betalsidor m medlemskap - någon lägger ner väldigt mycket tid på att skapa tex hemsidor och program för att hjälpa andra - dessa sidor skulle inte kunna finnas om inte det fanns inkomster. Det är ändå mycket jobb.

    Håller dock helt med om allt kring bantningspiller, vv godis etc... Usch! :)

    Tack för ditt inlägg! Bra läsning.
  • Veronica 2011-01-12 18:37:22
    Ååhhh, vad TRÖTT man blir!!! Det är så "enkelt"... "Hålla koll på mängden" och "äta allt men inte alltid".
    Varför ska man äta ALLT? Verkar helt knäppt när man inte mår bra av de! Och "hålla koll på mängden"?!! Det går inte eftersom man vill bli mätt!
    Ja, man har ju hört allt förr men ändå irriterande!!
  • Skönt när man väl har hittat ett sätt som fungerar. Man vill sprida vidare :)

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln